Janne J. M. Muhonen Kriittisiä puheenvuoroja oikeudenmukaisuuden puolesta.

Kehitysapu on rakennettava uudelleen

  • Kehitysapu on rakennettava uudelleen
  • Kehitysapu on rakennettava uudelleen

Nenäpäivän tiimoilta myös kehitysapukeskustelu virkosi ilahduttavasti pienen hiljaiselon jälkeen. Ensinnäkin haluaisin muistuttaa sellaisesta itsestäänselvyydestä, että mikä tahansa vapaaehtoisuuteen perustuva keräys (esim. tapahtuma, missä jäähallillinen pentuja heiluttelee puhallettavia Chiquita-banaaneja, kun Pave Maijanen laulaa "Pidä huolta") on tyystin eri asia kuin valtiollinen kriisiapu tai esimerkiksi EU:n jatkuvasti rullaava kehitysapu, johon Suomikin kohdistaa vuosittain budjettimäärärahoja.

Kriisiapu on luonteeltaan akuuttia ja ehdottomasti perusteltua, koska mikään kansakunta ei mahda mitään tornadolle, tulivuorenpurkaukselle tai maanjäristykselle. Sen sijaan kehitysapua osoitetaan useisiin sellaisiin valtioihin, joissa hätä on seurausta toimimattomasta valtionhallinnosta.

Suomen ja muiden kehitysyhteistyöhön osallistuvien länsivaltioiden on uskallettava kohdata totuus ja myöntää, ettei nykymuotoinen kehitysapu yksinkertaiseti toimi. Mitä suuremmissa määrin pelkkään moraalisen likapyykin pesuun tarkoitettu sokea varainsiirtomekanismi ei ole kuluneiden vuosikymmenten aikana lunastanut sille asetettuja odotuksia.

Monet asiantuntijat ja merkittävät henkilöt (esim. Dambisa Moyo, Kofi Annan ja Abdoulaye Wade) ovat todenneet, että vastikkeeton kehitys passivoi kohdemaata - esimerkiksi sen ruoantuotantoa -, lisää korruptiota, on tehnyt huonon hallinnon pysyväksi eikä poista köyhyyttä. Miksei tällaista järjen ääntä ikinä eikä missään tapauksessa kuunnella saati oteta vakavasti?

Vastoin yleistä tottumusta kehitysapu ei ole toteemi, jota ei voitaisi ottaa kriittiseen tarkasteluun, leikata muiden valtion menojen tavoin tai jalostaa esim. muuttamalla apu entistä suuremmissa määrin osallistavaksi - ts. vaatimalla vastaanottajaosapuolelta vastikkeeksi (humanitaarista) kehitystä. Ennen kuin alatte huutaa tällaisen arroganssin edessä, pyydän jatkamaan lukemista.

En sanonut, että kehitysapu tulisi lopettaa. En sanonut, että Suomen tulisi tilkitä maarajansa, sulkeutua kuoreensa ja ummistaa silmänsä ympäröivältä maailmalta. Tarkoitin yksiselitteisesti, että kehitysapua tulee kontrolloida tarkemmin. Tätä tarkoitusta palvelevat tuelle asetettavat humanitaarista kehitystä koskevat edellytykset.

Myös kehitysavun lopettaminen on kuitenkin voitava olla harkittavissa, mikäli vastaanottajaosapuoli laiminlyö sille annetut velvoitteet, tai mikäli paljastuu avun laajamittaista väärinkäyttöä. Sitkeästä yrittämisestä ei kuitenkaan pidä rankaista ja tarvittaessa kehityksellisten tavoitteiden aikataulussa voidaan joustaa silläkin uhalla, että tällainen mahdollisuus saattaisi joissain tapauksissa jarruttaa kehitystä, ts. tarjota porsaanreiän.

Kehnoon valtionhallintoon kansalaisten on luonnonmullistuksista poiketen mahdollista vaikuttaa. Pohjalle tosin vaaditaan hallintomuodoksi edustuksellinen demokratia, jonka myötä syrjinnästä, etnisestä ja/tai uskonnollisesta segregaatiosta, nepotismista, korruptiosta, naisten sortamisesta ja seksuaalivähemmistöjen vainoamisesta tulee päästä eroon - parlamentaarisessa järjestyksessä.

Tällaisia pyrkimyksiä pitää ilman muuta tukea kehitysyhteistyöllä. Paitsi avustusten lopullinen määränpää myös niillä saavutettavat (mahdolliset) edistysaskeleet on otettava suurennuslasin alle. Kehitysavun määrän tulee riippua täysin saavutettavista tuloksista. Vastineena tulee vaatia toimivaa parlamentaarista järjestelmää, vallan kolmijakoa, ihmisoikeuksia, tasa-arvoa sekä väestön luku- ja kirjoitustaitoa.

Myös seksuaalivalistuksen (erityisesti ehkäisyn ja terveen perhekoon painottaminen) ja inhimillisen kehityksen indeksiin vaikuttavia tekijöitä tulee valvoa. YK:n ihmisoikeustarkkailjat valvovat tavoitteiden toteutumista ja itse avustustyö suhteutetaan saatujen tulosten mukaan. Mikäli avun vastaanottaja estää delegaation maahanpääsyn (kuten Pohjois-Korean ja Iranin tapauksessa), ei tukea heru.

Tutkailin muuten myös tätä kirjoitusta varten valtioneuvoston asettaman Kehityspoliittisen toimikunnan niin ikään kehityspoliittista toimenpideohjelmaa, mutta katson, että se sisältää konkreettisten toimenpide-ehdotusten sijaan lähinnä periaatteita, ideaaleja ja kauniita sanoja - itsestäänselvyyksiä.

Mikäli tällaiset tavoitteet ja edellytykset ovat mielestänne täysin kohtuuttomia, äärioikeistolaisia ja "elämälle vieraita", herättelen pohdiskelemaan vakavasti, että onko ainoa kehitysavun muoto todellakin vastikkeeton ja hallitsematon rahan syytäminen ilman kannustimia? Eikö todellakaan ole mitään syytä edes harkita muita ja mahdollisesti parempaa tulosta tuottavia vaihtoehtoja? Huomautan vielä kerran aiemmin mainituista ja nykymuotoista kehitysapua kritisoivista asiantuntijalausunnoista.

Mikä tekee mielestänne kehitysmaiden asukkaista joko niin jaloja tai sitten poloisia, ettei heiltä voida missään tapauksessa edellyttää samanlaisen yhteiskunnan rakentamista kuin millainen Suomi - myös sisällissodan läpikäyneenä - muiden demokraattisten länsimaiden tapaan on? Minä ainakin haluan lähteä liikkeelle sellaisesta ennakkoluulottomasta lähtökohdasta, että kaikki kansakunnat kykenevät samaan, kunhan vain tökätään oikeaan suuntaan.

Se on toki täysin eri asia, jos ei kehitystä jonkun mielestä edes pidä saada aikaiseksi, koska tulokseton valuutan sekä materian syytäminen on niin kivaa. Mielipidehän se on sekin ja sellaisena ihan oikeutettu, muttei saa ohjata valtion toimintaa.

On sietämätön ajatus, että hyvin harvalukuinen joukko maailmansyleilijöitä on päättänyt, että minun ja naapurini tulee potea syyllisyyttä (ja maksaa) siksi, että satumme olemaan suomalaisia. Puhumattakaan siitä, että joku opintotuella elävä idealisti vihervassarihumanisti julistaa palkansaajille nyrkki pystyssä ja ääni väristen, kuinka kaikkien on kannettava kortensa kekoon yhteisen hyvän nimissä, vaikkei heidän omista lompakoistaan liikahda killinkiäkään mihinkään suuntaan.

Rahalle on niin perusteellisen helppoa keksiä käyttöä, jos ei se ole omaa. "Kyllä me tiedämme paremmin, että teidänkin pitää olla yhtä sydänjuurianne myöten pahoillanne maailman vääryyksistä ja maksaa!"

Myöskään "suomalaisten" jatkuva syyllistäminen ei kestä lähempää tarkastelua, mikäli muistamme, että "suomalaisten" olemassaolo kiistetään toisinaan sangen näppärästi, kun joku kehtaa esittää meilläkin olevan velvollisuuksien lisäksi myös oikeuksia, joita meidän on mahdollista valvoa. Puhumattakaan siitä, että harteillemme langetetusta ns. globaalista vastuusta olisi täysin mahdollista kieltäytyä rikkomatta kansainvälisiä sopimuksia.

Osa näistä "sopimuksista" ja "sitoumuksista" on muutenkin paskapuhetta. Samoin kuin se, että kansainvälinen yhteisö kyttäisi oikein erityisen innokkaasti Suomen osallistumisinnokkuutta humanitaarisiin projekteihin ja antaisi ultimaatumeita tai jäädyttäisi diplomaattisuhteita, jos esim. leikkaisimme myöntämäämme kehitysapua tai asettaisimme sille ennakkoehtoja.

Pikemminkin olisi olemassa riski, että moni muu valtio ottaisi toiminnastamme mallia ja pitkässä juoksussa kehitysyhteistyöstä alettaisiin saada irti aiempaa enemmän positiivisia tuloksia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Pekka Heliste

"Kehnoon valtionhallintoon kansalaisten on luonnonmullistuksista poiketen mahdollista vaikuttaa. Pohjalle tosin vaaditaan hallintomuodoksi edustuksellinen demokratia, jonka myötä syrjinnästä, etnisestä ja/tai uskonnollisesta segregaatiosta, nepotismista, korruptiosta, naisten sortamisesta ja seksuaalivähemmistöjen vainoamisesta tulee päästä eroon - parlamentaarisessa järjestyksessä."

Jos maassa on julma dikdaattori vallassa niin kansa jätetään heitteille ?

Köyhä maa ei ole koskaan täysin demokraattinen.Etenkään jos ihmiset eivät ole luku-eikä kirjoitustaitoisia.

Myöskään katukorruptioita ei kitketä niin kauan kuin virkamies ei elä palkallaan.

Hyvä esimerkki korruptoituneesta ja rajoittuneesta demokratiasta on Viro.
Vaikka sillä on ollut jo 20 vuotta NATOn ja EU:n tuki niin ei se ole päässyt irti korruptiosta eikä huonosta hallinnosta.

Eikä eliitin korruptio lopu koskaan, eihän Suomikaan ole sitä saanut kuriin

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Ensin vedettiin viivottimella maarajat, vietiin maat ja luvattiin taivas.... ja sillä samalla linjalla mennään tänään."

Mikä länsimaa nykyään Afrikassa hallitsee?

Ari Lotvonen

Tarkennus: Kiinalaiset suuryritykset.

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #6
Antti Jokinen

Suomen ei tarvitse, eikä pidä ottaa rahallisesti osaa yhteenkään kehitysyhteityö projektiin. Maksakoon ne entiset siirtomaavallat projektit. Tietotaitoa voidaan myydä, jos sellaista on. Maksakoon Portugalit, Espanjat, Englannit ja muut, ketkä ovat maailmaa vuosisatoja ryövänneet. Katasrooffiapua voidaan antaa vapaaehtoisuuden pohjalla.

Suurin osa suomalaisista elelivät savupirteissä, kun muu eurooppa kävi ryöstöretkillään.

Toimituksen poiminnat