Janne J. M. Muhonen Kriittisiä puheenvuoroja oikeudenmukaisuuden puolesta.

Totuus perussuomalaisista ei kestä päivänvaloa

  • Totuus perussuomalaisista ei kestä päivänvaloa
  • Totuus perussuomalaisista ei kestä päivänvaloa

Perussuomalaiset on tunnetusti puolue, joka vastustaa kaikkea, mikä liikkuu (eikä tämäkään ole välttämätöntä), ja jolla ei ole tarjota mihinkään asiaan omaa vaihtoehtoa. Lisäksihän kansanedustajamme eivät tee eduskunnassa muuta kuin nostavat paitsi korkean palkkansa myös nautiskelevat ylenpalttisen korkeasta puoluetuesta, syljeksivät kattoon – ts. pettävät äänestäjiään minkä kerkeävät – ja hankkiutuvat tukkanuottasille alinomaa.

Tai no, mikään tuosta ei missään tapauksessa pidä paikkaansa, mutta poliittinen keskustelukulttuurimme on lukuisia kertoja osoittanut – jopa pääministeritasolla –, että näin on jostain kumman syystä sekä hienoa että mediaseksikästä uskotella sekä itselleen että muille. Joka tapauksessa moinen epärehellisyys kertoo huomattavasti enemmän tosiasiat kieltävästä "arvostelijasta" kuin perussuomalaisista.

Kehotan siis lopettamaan lukemisen tähän, jottei harras illuusio rikkoutuisi, ja ettei sen tilalle astuisi jotain muuta sekä ikävämpää, kuten totuus puolueemme eduskuntatyöstä. Vähintäänkin on riskialtista aukaista alta löytyviä linkkejä, koska niiden takaa löytyviin materiaaleihin perehtyminen vaarantaa ruoansulatuksen lopputuotteen kiihkeän ilmoille suoltamisen. Jopa peruuttamattomasti.

1. Vaaliohjelma ja EU-politiikka

Uuden Suomenkin kirjoittajat ovat viime aikoina innostuneet havaittuaan, etteivät perussuomalaiset ajakaan aktiivisesti eroa sekä euroalueesta että Euroopan Unionista. Tästä on vedetty sellainen hämmentävä johtopäätös, että perussuomalaiset ovat taantuneet lopullisesti vanhojen puolueiden tasolle ja jopa EU-myönteisiksi – EU:n kannattajiksi sekä tukijoiksi. Tosiasiassa näin radikaalin ratkaisun vaatiminen ei olisi tässä vaiheessa poliittisesti järkevää – ottaen huomioon, että oven takana kolkuttaa vaalit.

Perussuomalaiset arvostelevat edelleen kovin sanoin EU:n rakenteita, sen liittovaltiokehitystä, kansallisvaltioiden suvereniteetin menettämistä sekä monikansallisia tulonsiirtoja, joissa Suomi on nyt ja tulevaisuudessakin häviävänä osapuolena. Euroalueen kehitykseen on mahdollista vaikuttaa myös organisaation sisältä käsin.

Tässä on listaus puolueemme eurovaaliehdokkaista, joiden ohesta löytyy muutaman osalta lyhyt tiivistelmä kunkin henkilökohtaisesta EU:ta koskevasta vaalipolitiikasta. Kattaus vaaliohjelmista sekä merkittävimmistä esityksistä löytyy täältä. Varsinainen eurovaaliohjelma julkaistaan tietojeni mukaan lähitulevaisuudessa.

2. Perussuomalaisten vaihtoehtobudjetti

Kun hallitus piti taannoin oman budjettiriihensä, antoi yksi sun toinenkin, myös mediaväen toimija, opposition suuntaan painetta omien vaihtoehtojen antamiseksi kaiken hallituksen aikaansaannoksen kritisoinnin sijaan tai vähintään sen ohella. Ei vaatinut meedion taitoja ennustaa, ettei tämä horina loppunut edes siinä vaiheessa, kun sekä keskusta että perussuomalaiset julkistivat omat varjobudjettinsa.

Tässä on perussuomalaisten varjobudjetti vuodelle 2013. Tässä puolestaan vuodelle 2014.

Varjobudjettimme kohtaa vuosi toisensa perään voimakasta kritiikkiä mm. sen suhteen, että siinä esitellyt kohdat eivät joko olisi toteuttamiskelpoisia tai olisivat yksinkertaisesti huonoja. Jostain syystä se sai kuitenkin myös (ainakin) vuonna 2012 kiitosta taloustieteen asiantuntijoilta ja jopa hallitukselta sekä oppositiokumppanilta sen huolellisen valmistelun ansiosta.

Vaihtoehto on joka tapauksessa lyöty viimeisten kolmen vuoden ajan pöytään joka vuosi. Sen puuttumisesta syyttäminen on silkkaa vähättelyä, mustamaalaamista ja suoranaista valehtelua sekä itselleen että muille. Se, että annettu vaihtoehto ei itseään miellytä, ei yleisestä harhaluulosta huolimatta poista sen olemassaoloa.

Se, että toteaa ylimielisesti ja omien antipatioidensa sokaisemana "persut – lukematta paskaa", ei poista laaditun vaihtoehdon tai muun vastaavan materiaalin olemassaoloa.

3. Vaihtoehto sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamiseksi

Kuumin peruna kuluneella hallituskaudella on kiistatta ollut EU-tukipakettien ohella sote-uudistus, jonka valmistelun epäonnistumisesta, tai ehkä mieluummin, puutteellisuudesta hallitus on historiallisesti saanut pyyhkeitä sekä oppositiolta että valtamedialta sekä jälkimmäisen äänitorvikseen valjastamilta asiantuntijoilta. Budjetin tavoin oppositiossa sekä keskusta että perussuomalaiset laativat omat ehdotuksensa.

Keskustan esitykseen en sattuneesta syystä kajoa, mutta perussuomalaisten vaihtoehdosta ydinkohdat löytyvät tämän linkin takaa. TIivistettynä ehdotus kulkee seuraavasti (kiitos tiivistyksestä kuuluu kansanedustaja Reijo Tossavaiselle):

    "Peruskunnat olisi säilytettävä, koska päätökset on tehtävä mahdollisimman lähellä ihmistä. Tällöin kansalaisten toiveet ja tarpeet tunnetaan hyvin, joten lähipalvelut ja lähidemokratia toimivat. Lähipalveluiden saatavuus ja taso on säädettävä erillisellä lailla.

    Piirikunnat hoitaisivat tehtävät, jotka vaativat peruskuntaa laajemman väestöpohjan. Piirikunnat olisivat seutukunnan tai maakunnan kokoisia. Piirikunta toimisi kuntayhtymänä, ja aluksi sille keskitettäisiin perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito. Tämä on kiireellinen tehtävä, jotta terveyskeskusten ongelmat saadaan ratkaistua. Erityisen vaativa sairaanhoito keskitettäisiin yliopistosairaaloihin.

    Piirikunnilla olisi laajan väestöpohjan vaativien sosiaalipalvelujen järjestämisvastuu. Myös kaikki sosiaalipalvelut voitaisiin siirtää piirikunnalle, jos peruskunta niin haluasi.

    Piirikunnilla olisi palvelujen järjestämisvastuu. Piirikunta voisi tuottaa palvelut joko itse tai käyttää apuna yksityisiä yrityksiä, osuuskuntia ja yhteisöjä. Asiakkaat voisivat käyttää sote-palveluja ”raha seuraa asiakasta” periaatteen mukaisesti. Peruskuntien maksuosuudet määräytyisivät pääosin palvelujen käytön perusteella.

    Myöhemmin piirikunnalle keskitettäisiin muut peruskuntaa laajemman väestöpohjan tarvitsevat palvelut, kuten esim. ammatillinen koulutus, työvoimapalvelut, pelastustoimi, erilaiset lupa-asiat, maakunnallinen maankäytön suunnittelu ja maakunnallinen edunvalvonta.

    Peruskunnat valitsisivat piirikunnan piirivaltuustoon asukaslukuun perustuvan määrän piirivaltuutettuja. Valinnassa huomioitaisiin vaalitulos ja alueellinen tasapuolisuus. Piirivaltuusto valitsisi piirihallituksen, jossa yhden kunnan edustajilla ei saisi olla enemmistöä.

    Pääkaupunkiseudulla palvelukunnat -ohjelma toteutettaisiin soveltuvin osin, ja siitä säädettäisiin erityisolosuhteet huomioon ottavalla erillislailla."

4. Sokerina pohjalla – eduskuntaryhmän valtiopäivätoimet

Kirjoitin vuonna 2012 kesän ja syksyn kuluessa kahteen otteeseen perussuomalaisten edustajien pitävän kärkipaikkoja valtiopäivätoimien määrässä. Näihin lukeutuvat lakialoitteet, talousarvioaloitteet, keskustelualoitteet, kirjalliset kysymykset sekä suulliset kysymykset. Tämänkään tiedon päätyminen julkisuuteen ei luonnollisesti sujunut ilman purnaamista tai jopa edustajiemme toiminnan vähättelyä.

Toisaalla harmiteltiin, että valtiopäivätoimet kuormittavat valtavan määrän papereita pyöritteleviä byrokraatteja sekä virkamiehiä. Valitettavaa tai ei, on kyseessä juuri se tapa, jolla eduskunta työjärjestyksensä mukaisesti toimii. Kukaan ei ole onneksi päätynyt koneiston yläpuolelle siten, että saisi esim. lakialoitteensa läpi ilman parlamentaarista prosessia – olennaisena osana valiokuntien käsittely.

Joku taas sivalsi, ettei yksikään perussuomalaisten siihen mennessä tekemistä 30 lakialoitteesta sekä 195 talousarvioaloitteesta ollut syyskuussa 2012 mennyt lävitse. Kyllä saliin puhetta mahtuu. Tyhjät tynnyrit kolisevat. Tämä ei varsinaisesti ole ihme ottaen huomioon, että kaikki muut 7 pitkäikäisempää eduskuntaryhmää ovat monessa asiassa ryhmittyneet sangen yksituumaisesti perussuomalaisia vastaan.

Yritystä kuitenkin löytyy. Poikkipuolueellinen yhteistyö on alkanut käynnistyä yskähdellen vasta myöhemmin. Mainiona esimerkkinä mieleeni muistuu kansanedustaja Arja Juvosen viime vuoden huhtikuun tienoilla liikkeelle laskema aloite lasten törkeään seksuaaliseen hyväksikäyttöön syyllistyvien henkilöiden vankeusrangaistusten koventamiseksi, joka sai kannatusta yli puoluerajojen kokonaista 130 allekirjoituksen voimin.

Sivuhuomiona kaipaisin nimenomaan hallituksen ja opposition yhteistyötä toimivan sote-uudistuksen valmistelemiseksi. Jos ei muuten niin seuraavaa hallituskautta ajatellen.

* * * *

Kas noin. Toivottavasti ette tosiaan lukeneet mitään ylläolevaa, jotta saisimme nauttia jatkossakin perussuomalaisten änkyröinnin sekä vaihtoehdottomuuden itsepintaisesta jankuttamisesta, joka tuo tunnetusti keskusteluun kuin keskusteluun juuri sitä rakentavuutta, hedelmällisyyttä sekä vastapuolen kunnioittamista, joka on edistyksen kannalta kultaakin kalliimpaa.

Annan erityiskehotuksen jakaa tätä kirjoitusta joka ikinen kerta, kun joku alkaa urputtaa siitä, kuinka puolueellamme ei ole antaa tässä esiteltyihin asioihin omia ehdotuksia tai vaihtoehtoja.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Tätä sinun mainitsemaasi "lähitulevaisuudessa" julkaistavaa vaaliohjelmaa on luvattu "lähitulevaisuudessa" julkaistavaksi, aluksi syksyn aikana, viime kesäkuun puoluekokouksesta saakka. Kokouksessahan sen sisällöstä puoluekokous ei saanut puhua. Nyt vaaleihin on pari kuukautta, eikä ohjelmasta vieläkään ole muuta tietoa, kuin se, että se julkaistaan "lähitulevaisuudessa"?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

"Varsinainen eurovaaliohjelma julkaistaan tietojeni mukaan lähitulevaisuudessa."

Kokemukseni mukaan joka kerta jopa ennen vaaleja. Aina sen verran myöhään, ettei ehdokkailla ole ehdolle asettuessaan aavistustakaan minkä ohjelman puolesta ovat ehdolla.

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen

Ymmärtääkseni myöskään Vihreiden eurovaaliohjelma ei ole vielä valmis, joten vihreiden ehdokkailla ei ole ehdolle asettuessaan aavistustakaan minkä ohjelman puolesta asettuvat ehdolle. Mielenkiintoisen lisän tähän antaa se, että Vihreät ovat lähdössä Euroopan Vihreiden yhteisellä vaaliohjelmalla vaaleihin - ei taida Suomen Vihreillä olla paljon sanomista edes omaan vaaliohjelmaansa...

Lainaus Vihreiden eurovaalit 2014 sivulta: "Suomen Vihreiden vaalikampanja on osa Euroopan Vihreiden yhteistä vaalikampanjaa. Juuri nyt linjaamme yhteisiä tavoitteitamme unionin tulevaisuudelle yhteisen vaaliohjelman muodossa."

Käyttäjän jannemuhonen kuva
Janne J. M. Muhonen

Tulipa tosin mieleeni, että jospa ehdokkaat osallistuvat joka puolueessa vaaliohjelman valmisteluun jo ehdokasasettelun aikana, eli ovat hyvinkin tietoisia ns. suurista linjoista tässä vaiheessa, vaikkei mitään pamflettia ollakaan lehdistölle luovutettu?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #9

Niinpä! Voihan sen näinkin nähdä? Lisäksi vielä se viiteryhmäkysymys seuraavassa EU-parlamentissa?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Vihreät ovat aina hyvissä ajoin liikkeellä. Tämä ohjelma julkaistiin jo vuoden ennen EU-vaaleja.

http://www.vihreat.fi/node/8281

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen Vastaus kommenttiin #13

Huomasin kyllä tuon ohjelman, mutta en arvannut sitä eurovaaliohjelmaksi - sitä kun ei missään sellaiseksi kutsuta.
Vihreät on kuitenkin omien sivujensa mukaan menossa vaaleihin Euroopan Vihreiden yhteisellä ohjelmalla, jota juuri ollaan valmistelemassa.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #15

Se on Euroopan vihreiden ohjelmatyötä. Minkä EU:n viiteryhmän ohjelmaan persut ovat ottamassa osaa? Ei taida vielä olla edes ryhmää valittuna. Mitä Europarlamentin ryhmää äänestäjä siis äänestää jos antaa äänen persuille?

Käyttäjän jannemuhonen kuva
Janne J. M. Muhonen Vastaus kommenttiin #16
    "Minkä EU:n viiteryhmän ohjelmaan persut ovat ottamassa osaa? Ei taida vielä olla edes ryhmää valittuna. Mitä Europarlamentin ryhmää äänestäjä siis äänestää jos antaa äänen persuille?"

Hyvin harva suomalaisäänestäjä puolueesta riippumatta tietää europarlamenttiryhmistä tuon taivaallista ja vika on yleisesti siinä, kuinka vähän tietoa EU:n toiminnasta konkreettisella tasolla liikkuu kansan keskuudessa. Syypäätä tähän en edes yritä keksiä osoittaakseni.

Parlamentaarikoista puhutaan nimellä silloin harvoin kun jotain päätöksenteosta tiedotetaan valtamediassa ja vain harvoin viitataan ryhmiin, jotka nekään eivät sano lukijalle mitään. On tietenkin jokaisen oma asiansa, että lähteekö niihin tutustumaan siinä samassa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ainakin tässä tapauksessa tuntuu pitävän paikkansa. Ehdokaslista on ollut jo jonkin aikaa täynnä. Mutta vaaliohjelmasta ei ole muuta tietoa, kuin se, että se julkaistaan "lähitulevaisuudessa"?

Mikko Saarinen

Jarmo Nahkamäen mukaan perussuomalaisten virallinen EU-vaaliohjelma 2014 julkaistaan 29.3.2014. Sitä ennen toivottavasti tästä on jotain apua tiedonnälkään:

http://peruseuro.fi/fi/eu-vaaliohjelma/

Käyttäjän jannemuhonen kuva
Janne J. M. Muhonen

Lukkala & Uimonen: Ei käy kieltäminen, etteikö ohjelman olisi ollut hyvä olla valmiina jo ehdokasasettelun ollessa käynnissä. Tapanani ei ole lähteä puolustuskannalle viittaamalla muihin puolueisiin, koska se ei poista oman puolueen mahdollisia puutteita, mutta pikaisella läpikäynnillä löysin eduskuntapuolueista eurovaaliohjelman ainoastaan vasemmistoliitolta ja kristillisdemokraateilta.

Vihreillä on "Euroopan unionin peruskorjausohjelma", joka on julkaistu vajaa vuosi sitten, joka voitaneen katsoa vastaavaksi ohjelmajulistukseksi. RKP:llä puolestaan on europolitiikan jonkinasteinen yleislinjaus, otsikolla "Kohti parempaa Eurooppaa", joka niin ikään ajanee saman asian.

Demareiden viimeinen vaaliohjelma on vuodelta 2011, kepulla puolestaan vuoden 2012 kunnallisvaaleista. Kokoomuksen sivut ovat hieman sekavat.

Mutta: oikeassa olette joka tapauksessa, mikäli tarkoitatte, että saisi kuulua jo.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Kiitos rehellisestä vastauksesta.

Toni Lahtinen

Suhtautuminen nk. nuivaan vaalimanifetiin antaa hyvän kuvan 'älykkäästä' suhtautumisesta Perussuomalaisiin.

Nuivassa vaalimanifestissa joukko Perussuomalaisten kansanedustajaehdokkaita oli ensin jaotellut maahanmuuton muutamaan erilaiseen pääryhmään ja tämän jälkeen kuvannut, miten maahanmuuttopolitiikassa nämä eri ryhmät tulisi huomioida. Yleinen suhtautuminen manifetiin oli hyvin tuomitseva. Erittäin pahana pidettiin sitä, että siinä niputettiin kaikki maahanmuutto yhteen... Siis mitä V.TTUA? Nuivassa vaalimanifestissahan nimenomaisesti pyrittiin eroittelemaan erilaiset maahanmuutton tyypit toisistaan, ja pohdittiin juurikin näiden erojen merkityksiä maahanmuuttopolitiikan kannalta.

Koko farssi osoitti hyvin, kuinka vähä-älyisesti monet tahot Perussuomalaisiin suhtautuvat. Monesti on vaikuttanut siltä, että Perussuomalaisten kriitikoilta puuttuisi lukutaito tai vähintään kyky ymmärtää lukemaansa, joskus aivan selvästi molemmat. Toisaalta eiväthän kaikki lapset suostu leikkimään keskenään, joten kai se on sallittua aikuisillekkin.

Käyttäjän SamiRinne kuva
Sami Rinne

Oli miten oli, niin vaikka perussuomalaiset olisivat seuraavaa hallitusta muodostamassa, niin tuskin he pystyisivät alittamaan rimaa. Sen verran surkeaa, umpisurkeaa suorastaan, on tämän hallituksen niin kyvykkyys kuin toteutuskin.

Ainoa vaan, että kuka sitten seuraavassa hallituksessa onkaan, niin saa sellaiset ongelmat hoidettavakseen etten kadehdi.

Toimituksen poiminnat