Janne J. M. Muhonen Kriittisiä puheenvuoroja oikeudenmukaisuuden puolesta.

Piiperrystä ja kiusantekoa ranskalaisittain

  • Rojaltivapaa kuvituskuva.
    Rojaltivapaa kuvituskuva.

Minulla ei ole mitään syytä epäillä, etteikö Suomen sosiaali- ja terveyssektori omine ministeriöineen (tai Terveyden ja hyysä..., anteeksi, hyvinvoinnin laitos THL) ottaisi jo aivan lähitulevaisuudessa oppia toisen EU-maa Ranskan tuoreimmista "tupakointipoliittisista" linjauksista. Mitä isommat edellä, sitä pienemmät perässä. Nautintoaineista puhuttaessa valitettavan surkeatkin esimerkit kelpaavat ennakkotapauksiksi laatia yhtä surkeita tai surkeampia "uudistuksia".

Koska Ranskassa kuolee tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin vuosittain 365:n, 200 matkustajaa sisältävän ja taivaalta rojahtavan lentokoneellisen verran ihmisiä, ovat paikalliset ideanikkarit keksineet alkaa painatuttaa savukkeet ...

    "... samanmuotoisiin, -kokoisiin ja -värisiin pakkauksiin, joissa käytetään samaa kirjasintyyppiä"

Tämä saa epäilemättä monen fransmannin jättämään mielisavukeaskinsa ostamatta. Kuinkahan moni – toisin kuin vaikkapa minä – oikeasti tekee ostopäätöksensä pakkauksen muodon, ulkonäön tai logon koon ja viehättävyyden perusteella? Saati sen, millaisella kirjasintyypillä tuotetiedot on painettu askin kylkeen?

Toimintamalli on peräisin Australiasta, mutta sen tepsivyydestä kiistellään. Oma lehmä ojassaan toki kulkeva tupakkateollisuus on "ranskalaisasiantuntijoihin" verrattuna tyystin eri mieltä siitä, vähensikö piilottelu ja kikkailu australialaisten tupakointia.

"Mielikuvamainonta" on täysin keinotekoinen käsite, jolla en usko olevan minkäänlaista kosketuspintaa todellisuuteen ja tupakkaan tai alkoholituotteisiin liittyen kansalaisten valintoihin sekä ostotottumuksiin. Korkeintaan kysymys on moralisoinnista. Eihän terveyshaittoihin liiallisesti käytettynä johtavia tuotteita sovi markkinoida. Väärin käytettynä kuolettavien ampuma-aseiden mainoksiin törmää verraten harvoin.

Kultainen kysymys onkin se, edistääkö hysterisointikaan itse tavoitetta millään tapaa.

Kenties mielikuvitusrikkaampi uudistus koskee kyseisen tuotteen toimintaperiaate, sen tämänhetkisten tutkimusten osoittamat terveysvaikutukset ja oikeastaan koko luonne huomioon ottaen harvinaisen tarkkaan ja demonisoivaan syyniin joutunutta sähkösavuketta.

    "Sähkötupakan käyttö kielletään muun muassa kouluissa ja julkisissa liikennevälineissä. Tupakointi kielletään myös leikkipuistoissa ja autoissa, joiden kyydissä on alle 12-vuotiaita lapsia."

En usko, että kovin moni pössyttelee nykyäänkään kouluissa tai julkisissa liikennevälineissä puhtaasti siksi, että sellaisesta pidättäytyminen kuuluu hyviin tapoihin. Vaan oi sitä onnen päivää, kun perheen nuorimmainen täyttää ruhtinaalliset 13 vuotta ja aikuiset samassa autollisessa saavat höyrytellä oikein olan takaa!

Mitä tällaisella ihan oikeasti luullaan saavutettavan? Olen aiemminkin kritisoinut hatusta vedettyjä ikärajoja nautintoaineiden hankkimista sekä käyttöä koskien. 18 vuoden ikäraja ostamiseen on toki sopiva, mutta tarkoitan mm. sitä, että Suomessa alle 30-vuotiailta vaikuttavat joutuvat todistamaan henkilöllisyytensä sekä täten ikänsä ostaessaan tuhmia hyihyi-tuotteita.

Jos oletetaan, että sähkösavuke kylvää ympärilleen kuolemaa ja tuskaa, minua kiinnostaisi tietää, että millä tavoin 12-vuotiaat, ja toki sitä nuoremmat, ovat alttiimpia kuin 13-vuotiaat ja sitä vanhemmat? Tässä asiassa ikä on vain numero paperilla ilman mitään sen konkreettisempaa, johon se voisi oikeasti perustua. Aletaanko Ranskassa tarkistaa henkilöllisyys sähkösavuketta imeskelevän aikuisen alaikäisiltä matkatovereilta?

Tulkintani on, että tämäkin täysin yhdentekevä ja merkityksetön paragraafi on sosiaalihyysäreiden yksi keino näyttää muskelinsa ja kiusata heikkoja nikotiinin orjia, varsinaisia ali-ihmisiä. Hankaloittaa elämistä sekä olemista yksilöiden tekemien elämänvalintojen vuoksi.

Puhumattakaan kansalaisten oman harkintakyvyn aliarvioinnista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

"Mielikuvamainonta" on täysin keinotekoinen käsite, jolla en usko olevan minkäänlaista kosketuspintaa todellisuuteen..."

Erittäin hyvin perusteltu ja kirjoitettu näkemys. Tietenkin sinä "et usko" on jo tyyliä "asia selvä sekä todistettu".

Joku toinen voi ilmeisesti aivan perustellusti sanoa, että "hän uskoo" ja siis yhtä oikeassa.

Minä taas uskon, että noilla säädöksillä yritetään estää tupakoinnin aloittamista. Me kaikki tiedämme, että eiväthän ne sinun tapaisiin vakaumuksellisiin tupakoijiin vaikuta.

Sähkötupakkaa taidetaan syrjiä niiden vaikutusten vuoksi, joita se aiheuttaa itse käyttäjälleen ei niinkään ympäristölleen.

Toimituksen poiminnat