*

Janne J. M. Muhonen Kriittisiä puheenvuoroja oikeudenmukaisuuden puolesta.

Valinnanvapautta vastustava valiokunta

  • Valinnanvapautta vastustava valiokunta

Eduskunnan sivistysvaliokunta esitti tämänpäiväisessä mietinnössään, että kansalaisaloite ruotsin kielen opiskelun muuttamisesta vapaaehtoiseksi hylättäisiin jo ennen eduskunnan käsittelyä. Kääntäen, kuten asia Karjalaisessa ilmaistiin, valiokunta ei halua ruotsin opiskelua vapaavalinnaiseksi. Minusta se, että vastustetaan vapaavalinnaisuutta, kuulostaa tässä ajassa melko ankealta.

Perustelu olisi voinut olla mikä tahansa iänikuisuus moneen kertaan alas ammuttujen standardiargumenttien kirjavasta joukosta, mutta tällä kertaa valikoitui "kansalliskielen asema yleissivistävänä oppiaineena".

    – Valiokunta katsoi, että ruotsin kielen opiskeluun liittyvillä kysymyksillä on paljon laajempi yhteiskunnallinen, historiallinen ja sivistyksellinen ulottuvuus ja se on otettava huomioon, kun me katsomme opetuksen kokonaisuutta, Vahasalo perusteli mietintöä tänään keskiviikkona järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Pakollisen ruotsin opiskelun merkittävin yhteiskunnallinen ulottuvuus on epäoikeudenmukaisuuden tunne marginaalivähemmistön etuoikeuksien ja ylivallan edessä. Kaikki valiokunnan jäsenet ovat ehkä olleet pakotettuja lukemaan kansalaisaloitteen ja ehkä myös tutustumaan sen taustalle esitettyihin perusteluihin, mutta sisällön ymmärryksen kanssa lienee suurimmalla osalla haasteita.

    Sivistysvaliokunta haluaakin hallitukselta selvityksen, jossa tarkastellaan Suomen yleistä kieltenopiskelun politiikka ja miten sitä pitäisi kehittää tulevaisuuden varalle.

Tämä on ehdottoman kannatettava ajatus, mutta täydellisessä ristiriidassa valiokunnan julkaiseman mietinnön kanssa. Aloitteessahan on monen muun asian ohella kyseessä tähän saakka korvamerkittyjen oppituntien vapauttaminen muiden kielten opiskelulle. Valiokunta julistaa, että ruotsia tulisi opiskella pulinoitta jatkossakin kautta maan, mutta samalla kielipolitiikkaa halutaan kehittää.

Ai niin, mutta kyllähän nimenomaan ruotsin opiskeluun löytyy lisää oppitunteja! Tämäkö on ainoa keino, jolla koko Suomen "yleistä kieltenopiskelun politiikkaa" voidaan tässä todellisuudessa, paljon mainostetussa globaalissa maailmassa, kehittää siten, että siitä on eniten hyötyä? Jokin asiassa täysin odotuksenmukaisesti haiskahtaa.

Lopullisen päätöksen asiasta kuitenkin tekee eduskunnan täysistunto, mutta tämänpäiväisen jälkeen siltä ei ole varaa odottaa kovin paljon.

Broiler..., anteeksi, edustajat, joille asia on lähinnä yhdentekevä siitäkin huolimatta, että nämä vastasivat ennen edellisiä eduskuntavaaleja vaalikoneisiin kannattavansa vapaavalinnaisuutta, ja jotka ovat helpoiten eturyhmien lobattavissa, äänestävät luultavasti aloitteen hylkäämisen puolesta ja vetoavat sivistysvaliokunnan päätökseen.

Seuraavaksi ei kai auta muu kuin jäädä odottamaan, että suora demokratia astuu nykyisen parlamentarismin tueksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

"Vahasalo sanoi sivistysvaliokunnan olevan huolissaan siitä, että kielten opiskelu on kaiken kaikkiaan kaventunut ja yhä useammat opiskelevat ruotsin lisäksi pelkästään englantia."

Ratkaisuna tähän esitetään, että ruotsia opetetaan enemmän ja muiden kielten opiskelua ruotsin sijasta ei sallita.

Tuntuvat vähän jostain Kafkan tai Orwellin kirjasta karanneilta nuo pakkosivistäjät. Ei millään pahalla.

Cenita Sajaniemi

Olisiko sivistysvaliokunnan "mietintö" ollut edes hiukan vakuuttavampi jos se olisi tehty virheettömällä ruotsilla.
Niin, koko porukasta ruotsia osaa yksi tai kaksi, silti ovat sitä mieltä, että muiden tulee lukea ruotsia... pakolla historialliset syyt.

Teatterineuvos Hilkka Kinnunen lausui tässä: "Emmehän me ENÄÄ orjia ole!"
Ei tiennyt kuinka suomalainen taipuu hurrin edessä.

Toimituksen poiminnat