*

Janne J. M. Muhonen Kriittisiä puheenvuoroja oikeudenmukaisuuden puolesta.

Romanit ja romanikulttuuri ulkopuolisen silmin

  • Romanit ja romanikulttuuri ulkopuolisen silmin

Tiistainen Iltalehti kysyy otsikossaan, miksei kukaan auttanut tai mennyt väliin aiemmin, kun tapahtumaketjun alkuvaiheessa vain 17-vuotiaana toiseen vastaajaan internetin kautta tutustunut tyttö päätyi kahta vuotta myöhemmin, 19-vuotiaana, itseään n. 20 vuotta vanhemman miehen ja tämän tyttären vangitsemaksi ja monen muun järkyttävän rikoksen uhriksi. Pakottamalla nainen sukupuoliyhteyteen ja myöhemmin synnyttämään oli tarkoitus lypsää valtiolta lapsilisiä.

Itse tapaus alkoi selvitä vasta vuosia vangitsemisen jälkeen ja Pirkanmaan käräjäoikeus on tuominnut vuonna 1970 syntyneen miehen ja tämän vuonna 1993 syntyneen tyttären muutamien vuosien vankeusrangaistuksiin törkeästä ihmiskaupasta. Nämä vankeusrangaistukset eivät kuitenkaan ole (taaskaan) linjassa itse tekoihin – saati muihin samankaltaisiin rikoksiin –, kuten MTV3:n rikostoimituksen päällikkö Jarkko Sipilä toteaa:

    "Onko rangaistusasteikon ylin osa varattu tilanteelle, jossa joku kiinnittää laivan Kauppatorin rantaan ja huutokauppaa satoja afrikkalaisnaisia seksiorjiksi?"

Ehdotan, että edes jomman kumman tekijöistä olisi pitänyt kirjoittaa rasistinen vihapuhe.

Mies vetosi oikeuden edessä siihen, että ...

    "... oli solminut tytön kanssa romaniavioliiton ja tyttö suostui seksiin vapaaehtoisesti. Oikeuden mukaan näin ei ollut, vaan tyttö pelkäsi sieppaajiaan niin paljon, että joutui siksi suostumaan seksiin."

Ja paljon muuhunkin.

Yleisellä tasolla en jollain tapaa ylläty siitä, ettei tapahtumiin puututtu kenenkään ulkopuolisen taholta, muistaen Eerikan. Paljolti siksi, että nyky-yhteiskuntaa vaivaa kollektiivinen omaan napaan tuijottaminen, individualismi sekä hyvinvoinnista johtuva illuusio, jonka mukaan asiat tapahtuvat (tai siis niiden luullaan tapahtuvan) ilman, että kenenkään tarvitsee puuttua niihin millään tavalla. "Joku" hoitaa ja sillä hyvä. Kyllä joku pelastaa maassa makaavan vanhuksen – ei siitä tarvitse itse huolehtia.

Sitä suuremmalla syyllä epäilen asiaan puuttumisen vaikeutuneen siksi, että syylliset olivat romaneita ja kaikkeen romanien tekemiseen suhtaudutaan yhä silkkihansikkain rasismikortin naamalle läväyttämisen tai arvaamattomien reaktioiden pelossa. Reaktioiden pelätään tulevan joko romanipatriarkaatilta itseltään tai ei-romaneilta kulttuurirelativisteilta, joille mikä tahansa toiminta ja tapa elää on yhtä hyvä sekä arvokas mihin tahansa toiseen verrattuna.

Sensitiivisyyden hedelmä oli tällä kertaa tamperelaisnainen.

    "Kaksikko piti neljä vuotta vankinaan vuonna 1991 syntynyttä tyttöä, jolla oli todettu muun muassa oppimisvaikeuksia ja ADHD. Vankeutensa aikana tyttö synnytti miehelle kolme lasta, jotka merkittiin miehen tyttären nimiin."

En pidä ajatuksesta, jossa yksilö pelkistyy tai pelkistetään (redusointi) ainoastaan viiteryhmänsä edustajaksi ja edustaa kaikkia samaan "lokeroon" kuuluvia. Epäilen, että romaneiden tapauksessa ilmiö on päinvastainen. Yksilöitä kohdellaan viranomaisten taholta erityisen varovaisesti heidän edustamansa kulttuuriyhteisön oletetun suhtautumisen kautta ja lisäksi kulttuurirelativistisen paineen vuoksi.

Olen seuraillut välillä erästä keskusteluketjua, jossa käyttäjät jakavat kokemuksiaan romaneista. En ota kantaa kyseisen ketjun tarkoitusperään, mutta toisaalta Jorma Härkönen julkaisi muutama päivä sitten kirjoituksen, jossa hän laati johtopäätöksiä rasistisesta ilmapiiristä jonkin vastaavan nettikeskustelun perusteella. Paljastamatta lähdettä, josta en asian mahdollisen arkaluonteisuuden johdosta häntä syytä, kuten kirjoituksen kommenttiosiossakin mainitsin.

MuroBBS:ssä käyttäjät kommentoivat nimimerkeillä, jotka ovat hyvin harvoissa tapauksissa yhdistettävissä tai jäljitettävissä keneenkään luonnolliseen henkilöön, mutta kerrottujen kohtaamisten/tapahtumien paikkansapitävyyttä en uskalla ilman parempaa näyttöä kiistää. Kokemukset kuitenkin ovat hyvinkin samankaltaisia kuin mitä itsekin muistan kohdanneeni.

(Vuoden 2005 alussa olin keskussairaalassa jalkaleikkauksessa ja toipumista edistääkseni [sarkasmia] sekä tupakkahuoneeseen pyörätuolilla itseni kammettuani havaitsin läsnä olevan myös n. viiden hengen romaniseurueen. Luulin joutuneeni piilokameraan, kun minulta alettiin lähes saman tien pummata tupakkaa ja mukana ollut pikkupoika uhkasi varastaa huoneeseen hetken kuluttua tulleelta ei-romanilta naiselta tämän mersun. Mersun olemassaolosta ei toki ole mitään tietoa saati varmuutta.

Hävyttömän ennakkoluuloisen [lisää sarkasmia] naisen muistan siis tulleen huoneeseen vasta minun jälkeeni ja todenneen seurueelle jotakuinkin: "Taasko te olette täällä?" Tapaus ei ehkä olisi jäänyt mieleeni näin tarkkaan, ellei se olisi ollut jollain tapaa absurdi. Juuri niitä kliseitä ja stereotypioita noudattava, joita olin aiemmin kuullut romaneista kerrottavan [viitaten oheiseen kuvaan]. Olin siis tuolloin vasta 19-vuotias.)

Romanit on kaikista Suomen etnisistä vähemmistöistä erikoisin, sillä se on pitkästä historiastaan huolimatta onnistunut säilyttämään omaleimaisuutensa jopa näihin päiviin saakka. Kyseinen kulttuuri vanhoine traditioineen, hierarkioneen ja sääntöineen kahlitsee vielä näinäkin päivinä jäseniään ja estää heitä omaksumasta sitä ympäröiviä yhteiskunnallisia arvoja. Esimerkiksi sellaista ajatusta, että yksilön tulisi kouluttautua ja pyrkiä tekemään töitä itsensä elättämiseksi.

Olipa kyse käytännön kokemuksista tai minuun ohjelmoiduista ennakkoluuloista, olen tottunut välttelemään ja jopa jossain määrin pelkäämään romaneita erityisesti suuremmissa joukoissa, koska lukemani ja kohtaamani perusteella pidän heitä yleisesti äkkipikaisina, herkkänahkaisina ja omanarvontuntoisina. Tämä ei perustu ainoastaan kokemukseen sairaalan tupakkahuoneessa vaan muihinkin yksittäisiin tapahtumiin.

En koe voivani luottaa siihen, että romani, jota en henkilökohtaisesti tunne, käyttäytyy siten kuin voisin odottaa jonkun ei-romanin suomalaisen käyttäytyvän kohdatessani hänet arkielämässä. Ei minua arveluta pulisongit, hameet tai korut vaan kovaääninen ja ylimielinen käytös.

Mikäli epäilykseni on hiemankaan oikeansuuntainen, koitui yhteiskunnan osoittama erityisherkkyys romanikulttuuria kohtaan yhden ihmisyksilön kohtaloksi. Suurin syy lienee kuitenkin se, että tekijät onnistuivat pelottelemaan uhrin niin vaiteliaaksi, etteivät sosiaalityöntekijät kerta kaikkiaan osanneet aavistaa mitään epäilyttävää olevan meneillään.

Mikäli satun (tätä en tietenkään toivo) saamaan tämän esiintulon seurauksena tappo- tai muita uhkauksia (kuten Kipa Lumberg aikoinaan), se ei todista, että olisin väärässä. Päin vastoin se todistaisi, että olen oikeassa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän MarkoHeikkuri kuva
Marko Heikkuri

Et sinä vallan väärässä ole. Tämähän vain tarkoittaa Suomen lainsäädännön olevan liian mieto, että sitä kukaan ottaisi vakavasti. Pitäisikö tarpeeksi törkeille rikoksille langettaa mahdollinen lisärangaistus ja valtion määräämä palkaton pakkotyö Amerikan malliin. Valtio voisi pakkotyöläisillä teettää kaikki teiden kunnostukset ja osa kaivuu hommista, jolla vanki voi maksaa "täys ylläpidon". Olen pitkään miettinyt pakkotyötä, mutta uskoisin lakiesityksen saavan suhteellisen suuren vastustuksen. Marko Heikkuri - Muutos 2011 - NRO 33 - Lapin vaalipiiri

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Toivottavasti tätä tapausta ei yhdistetä koskemaan kaikkia romaaneja.
Tunnen perheen ja sitä vaivaa ihmeellinen kirous,tämän miehen sisko ampui itsepuolustukseksi viimeisen tuomion mukaan kolme henkilöä.
Istuu tällähetkellä vankilassa, kun hinasi autollaan kuoliaaksi henkilön.
Näiden isä kuoli taas veljenpojan ampumana.
Ei yhden perheen kohtalolla saa kaikkia romaaneja alkaa syyttämään.
Romaanikulttuurissa oli ainakin ennen se erittäin hyvä puoli, nimittäin vanhempien ihmisten kunnioittaminen.
Osanottoni !
Aimo Remes,myöskin Muutos No.34 OULUN VAALIPIIRI.

Toimituksen poiminnat