Janne J. M. Muhonen Kriittisiä puheenvuoroja oikeudenmukaisuuden puolesta.

Varovaisuus liikenteessä koskee sinuakin, jalankulkija!

  • © Liikenneturva
    © Liikenneturva

Myöhäissyksyn pimeät ja sateiset mutta lumettomat illat ovat jälleen laskeutuneet seuraksemme ja autoilijoita on kehotettu totuttuun tapaan varovaisuuteen tien päällä. Nostan kuitenkin useimmiten autolla liikkuvana esille toisen näkökulman, nimittäin kamikaze-jalankulkijan, jolta puuttuu itsesuojeluvaisto korvien välistä, luultavasti edes henkilöauton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti lompakosta sekä heijastin takinliepeestä.

Sillä, että kamikaze-jalankulkijalta mitä luultavimmin puuttuu ajokortti ja -kokemus, on olennainen osansa liikennekäyttäytymistä siksi, ettei kyseinen henkilö hahmota mitään auton hallintaan liittyviä elementtejä, kuten yhtenä tärkeimmistä keskimääräistä jarrutusmatkaa taajamanopeudesta pysähdyksiin erilaisilla tiepinnoilla (hiekka, sora, asfaltti, lumi, peilijää).

Lisäksi kamikaze-jalankulkija on autuaan tietämätön koskien sitä, että liikenteestä tavataan jos jonkinlaisia autoja erilaisine varusteineen (lähtien liikkeelle vaikkapa renkaista, joita on useaa eri sorttia ja kunto voi iän myötä olla mitä hyvänsä), kuljettajia ajokokemuksineen (tai tässä kontekstissa olennaisempana asiana puutteellisine ajokokemuksineen) ja ennen kaikkea näiden yhdistelmiä.

Kamikaze-jalankulkijaa ei suojele voimakenttä, jonka rajapinnassa mikä tahansa ajoneuvo skootterista täysperävaunurekkaan pysähtyy. Näin ollen ole ei ole ajan tuhlaamista katsella ennen tien ylitystä sivusuuntiin mahdollisesti lähestyvän ajoneuvon varalta. Olipa kyseessä suojatie tai ei. Todellista kamikazehenkeä osoittaa tien yli ryntääminen kohdassa, jossa ei ole suojatietä tai edes risteysaluetta.

Kun on tämän vuodenajan tapaan märkää ja pimeää, ovat näkymät auton ohjaamosta ympäristöön usein puutteelliset kesäoloihin verrattuna. Huonokuntoisen (syitä esim. reistaileva puhallin tai tukkoinen raitisilmasuodatin) auton ikkunat menevät herkästi huuruun, joka saattaa rajoittaa näkökenttää juuri dramaattisen olennaisesti ajoneuvon A-pilareiden molemmin puolin.

Jalankulkija saattaa jäädä oikein huonon ajoituksen sattuessa kokonaan huomaamatta. Viime kädessä on tietenkin autoilijan vastuulla pitää kulkupelinsä asianmukaisessa kunnossa, mutta ei ole kohtuutonta edellyttää jalankulkijoilta riskien minimointia, jota edistää muutamien perusasioiden tiedostaminen ja niiden mukainen ennakoiva käyttäytyminen.

Raskaampi kalusto on kokonaan asia erikseen ja hyvin harvassa kuorma- tai varsinkaan linja-autossa on peräosassa kameraa, joka toimisi kuljettajalle "silmät selässä" -periaatteella, joten kamikaze-jalankulkijaa hilpaisemassa sysipimeässä peruuttavan ajoneuvon taitse on käytännössä mahdotonta huomata, ellei kuljettajalla satu olemaan yliluonnollisia vaistoja.

Yllä kirjoitettuun perustuen tarjoan muutamia varteen otettavia selviytymisvinkkejä, jottei kamikazeilun lopputuloksesta tarvitse lukea lehdistä:

  1. Älä oleta, että vaikka edessäsi on suojatie, sinua lähestyvä autoilija on huomannut sinut sateisena marraskuun iltana kello 19:00 valopylvään takaa ja kykenee pysäyttämään ajoneuvonsa hätäjarrutuksella jopa verraten alhaisesta taajamanopeudesta (40 km/h) ennen mahdollista yhteentörmäystä.
  2. Risteyksessä, jossa sinulle palaa jalankulkijan vihreä valo antaen luvan jatkaa suoraan suojatien kautta risteysalueen yli ei kannata luottaa siihen, että samasta suunnasta risteystä lähestyvä ja suojatien yli aikova autoilija havaitsee vastaavissa olosuhteissa sinut. Etenkin, mikäli sinulla ei ole minkään valtakunnan heijastinta.
  3. Älä oleta, että pysäköintiruudusta peruuttavan auton kuljettaja on huomannut sinut kaupan valaisemattomalla parkkipaikalla – edelleenkin aiempia esimerkkitilanteita vastaavissa olosuhteissa –, kun päätät kulkea auton ohi peräpuolelta.
  4. Edellä mainittu korostuu, jos sinulla on mukana lapsia, joilla on vielä heikompi käsitys auton hallinnasta missään olosuhteissa, mutta sitäkin suurempi into kirmata juuri pysäköintialueilla matalalentoa milloin mistäkin kolosta suoraan kulkuväylälle.
  5. Tätä on ilkeä mainita, koska autoilija b syyllistyy asiassa liikennerikkomukseen, mutta jos ylität suojatien kohdasta, jossa on kaksikaistainen liikenne ja lähinnä liikenteenjakajaa olevalla kaistalla autoilija a on pysähtynyt väistääkseen sinua, ei kannata luottaa siihen, että jälkimmäisellä kaistalla mahdollisesti kulkeva autoilija b ymmärtää toimia samoin.
  6. Älä luota linja- tai kuorma-auton kuljettajan omaavan yliluonnollisia vaistoja, mikäli kulkureittisi kulkee peruuttavan ajoneuvon takapuolelta. On järkevämpää odottaa ja väistää, mikäli tarpeen.
  7. Autoilijat eivät ole murhanhimoisia psykopaatteja, jotka hakemalla hakevat tilaisuuksia kolata jalankulkijoita.

Tavanomaisimmin käyttämilläni kulkureiteillä (autolla siis) on täällä Jyväskylässä etenkin kohdan 2 mukaisia paikkoja varsin paljon. Olen joskus laskeskellut, että vihreän valon palamisesta huolimatta kuluttaa jalankulkijan aikaa kymmenisen sekuntia, mikäli jää odottamaan sen sijaan, että jatkaa matkaansa suojatien yli muusta liikenteestä välittämättä.

Pelisilmä ja terästetty itsesuojeluvaisto säästävät palstatilaa turhilta ja ennakoinnin johdosta vältettävissä olevilta liikenneonnettomuuksilta ja monta autoilijaa sekä jalankulkijaa ylimääräisiltä sydämentykytyksiltä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

En ymmärrä kohtaa 2. Tarkoitatko tilannetta, jossa autoilija on kääntymässä tielle, jossa jalankulkijoille palaa vihreä valo? Jos tarkoitat, niin kyllähän se on ilman muuta autoilijan tehtävä varmistaa, että kukaan ei ole suojatietä ylittämässä. Jalankulkijan ei tosiaankaan kannata jäädä siihen odottelemaan, koska tästä on seurauksena vain, että liikenee seisoo, kun sekä autoilija että jalankulkija odottaa toistaan. Ainakaan minä en kehtaisi ajaa sellaisen odottelevan jalankulkijan editse.

Mutta ehkä tarkoitit jotain muuta. En ole varma, sainko selvää tekstistäsi.

Toimituksen poiminnat