*

Janne J. M. Muhonen Kriittisiä puheenvuoroja oikeudenmukaisuuden puolesta.

Tienraivausta kohti sekulaaria yhteiskuntaa

Itsenäinen valtio, jossa Uskontojen uhrien tuki UUT ry:llä on valitettavan laaja asiakaspohja esimerkiksi traumatisoituneita ja syvästi kaltoinkohdeltuja ex-uskonlahkolaisia ei ole fundamentalistinen teokratia Lähi-Idän liepeiltä vaan meidän oma rakas Suomemme. Henkistä väkivaltaa harjoittavien uskontokuntien piiristä tavattavien epäkohtien julkituonnissa ja joiden vastaisessa toiminnassa riittäisi kosolti työnsarkaa monille klassista humanismia peräänkuuluttaville yhteiskunta-aktiiveille.

Poliisi-TV:stä koko kansalle tutun toimittaja Raija Pellin sekä entisen helluntaiseurakuntalaisen Terho Miettisen kirjoittama Harhaanjohtajat - Vahvassa uskossa -kirja esittelee hengellisistä marginaaliryhmistä muutamia äärimmäisimpiä (Iltalehti 13.4.-17, s. 6). Peräaukon voitelua veteen kastetulla pullasudilla ja naisten kumartelua miesten edessä kunnioitustaan osoittaakseen.

Kirjassa "marssitetaan valokeilaan kirjava joukko uskonnollisia hahmoja: huijareita, horrossaarnaajia (mitä ihmettä tämä ikinä tarkoittaakaan, toim. huom.), ihmeparantajia, naistenjahtaajia, hyväksikäyttäjiä, kielilläpuhujia ja maailmanlopun profeettoja".

Miettinen kuvailee sekä kirjassa että lehtiartikkelissa kokemuksestaan, jossa kymmenkunta ihmistä yritti herättää jo kuolleeksi julistetun vainajan oikeuslääketieteen laitoksella Helsingin Ruskeasuolla helmikuussa 2011. Ei liene yllätys, että vainaja pysyi kuolleena ponnisteluista huolimatta. Läsnäolijoita tämä ehkä yllätti.

    "He messusivat. Sitten odottivat. Ja messusivat lisää. Kuollut pysyi kuolleena."

Messua johti Nokia Mission silloinen johtaja, entinen koulupastori ja huvipuistopappi Markku Koivisto, joka aiheutti muutamia vuosia sitten seuraajajoukkonsa keskuudessa dissonanssia paljastuttuaan irstailijaksi, eli käytännössä tavalliseksi kuolevaiseksi. Tuohon aikaan kerrottiin, kuinka häneen uskoneet itkivät vuolaasti kuultuaan johtajansa toisesta minästä.

Lainaan itseäni:

    "Mistä lähtien psykosomaattisiin häiriöihin viittaavaa kaatuilua, siansaksan suoltamista ja hallusinaatioita on pidetty normaalina ja vieläpä hienona juttuna?"

Henkistä sekä fyysistä väkivaltaa, alistamista, painostamista ja hyväksikäyttöä tavatakseen ei tarvitse syväosata jokaista lähinnä jonkun yhden harvinaisen itseriittoisen ja perustavanlaatuisesta jumalharhasta kärsivän henkilön ympärille keskittynyttä marginaaliliikettä. Vastaavia ilmiöitä tavataan nimenomaan uhrien kautta myös tunnetummista hengellisistä ryhmistä, kuten Jehovan todistajista.

Luopuneet – Kohtaloita Vartiotornin varjosta -dokumenttielokuva valottaa henkilöhaastattelujen kautta yksityiskohtaisesti esimerkiksi käsitettä karttaminen. On yleistä, että jehovalaisuudesta eroon pyrkivät tai siitä hengellisten johtajien päätöksellä erotetut yksilöt eristetään perheenjäsenistä, sukulaisista ja ystävistä.

Kaikkein kipeintä tämä on nuorille, joilta riistetään autoritaarisesti yksi elämän peruspilareista – yhteisöllisyys. Eronnut tai erotettu henkilö joutuu rakentamaan sosiaaliset piirinsä tyhjästä, koska uskonlahkoon vielä kuuluttuaan hänen ei ole annettu olla tekemisissä "vääräuskoisten" kanssa.

Jos Suomi olisi aidosti sekä nykytilanteen vastaisesti sekulaari, ja aito uskonnonvapaus toteutuisi, maallinen lainsäädäntö ylittäisi fundamentalistiset taikauskot. Tällaisessa yhteiskunnassa meillä ei arasteltaisi pidättää sekä saattaa oikeuden eteen uskonnollisten yhteisöjen väkivaltaa harjoittavia johto- ja puuhahenkilöitä. Mutta kun ei. Tähän ei riitä poliittista tahtotilaa.

Maallinen ja sekulaari lainsäädäntö matelee sekä vaikeroi kaikista järjenvastaisimpienkin uskonlahkojen sisäisen diktatuurin ja räikeiden ihmisoikeusloukkausten edessä. Sekulaarissa yhteiskunnassa ei nöyristeltäisi mielikuvitusolentojen edessä, jos faktisia, so. todistettavissa olevia, rikoksia ilmenee.

Se, ettei jonkun kanssa halua olla tekemisissä, tai ettei vanhempi halua jälkikasvunsa olevan tekemisissä jonkunlaista vääränlaista ihmistyyppiä edustavan aineksen kanssa lapsen omasta tahdosta riippumatta, ei ole laitonta, mutta tämä on vain jäävuoren huippu kaikista väärinkäytöksistä.

Ehdotukseni on erästä ylle linkatussa videossa haastateltua henkilöä vapaasti lainaten uskonnonvapautta koskevan lain viilaaminen koskien sitä, millainen toiminta uskonnollisten yhteisöjen keskuudessa on hyväksyttyä. Ei sitäkään painettaisi villaisella, mikäli peruskoulussa "vääränlaisista asioista", kuten valtavirrasta poikkeavista harrastuksista kiinnostuneita lapsia eristettäisiin oppimisympäristön ulkopuolelle.

Vaikka poliittisen tahdon puutetta sinänsä hyvästä syystä moitinkin, lienee suurin syy siihen, ettei hengellisten yhteisöjen sisäisistä asioista kerrota viranomaisille se, että tämä vaatii aktiivisuutta nimenomaan siltä kenties hyvinkin heikossa mielentilassa olevalta yksilöltä.

Näin ollen hengellisissä yhteisöissä harjoitetun väkivallan ei tulisi olla asianomistaja- vaan yleisen syytteen alainen rikos ja näin ollen mahdollisuus tehdä esitutkintapyyntö tulisi olla kenellä tahansa, joka havaitsee minkäänlaisen väärinkäytöksen tapahtuneen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Juuso Hämäläinen

Hengellisiin yhteisöihin ei tarvitse kenenkään kuulua. Niistä voi erota.

Käyttäjän jannemuhonen kuva
Janne J. M. Muhonen

Näin on. Minutkin kastettiin aikanaan ja minulta kysymättä evankelis-luterilaiseen kirkkoon, josta erosin muistaakseni vuonna 2005. Mikäli katsot kirjoitukseen linkatun dokumentin, käy ilmi, ettei kaikista hengellisistä yhteisöistä eroaminen onnistu yhtä helposti sosiaaliset vaikutukset huomioiden.

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren

Melko vihjeetöntä.
* Yhteisöistä eroaminen voi olla mutkikasta. Esimerkiksi tuttuni on yrittänyt erota katolisesta kirkosta. Hänet lasketaan yhä yhteisöön ja lähetetään postia. Onneksi uskonto ei ole mitenkään äärimmäinen. Mutta on mielenkiintoista miten katolinen kirkko haluaa ylläpitää jäsenistönsä byrokratiakokoa mahdollisimman suurena.
* Yhteisöistä eroaminen on monesti todella vaikeaa. Esimerkiksi Jehovan Todistajista eroaminen on teknisesti helppoa - yhteisö jopa erottaa sinut niin halutessaan ilman että voit siihen oikein mitään sanoa. Valitettavasti tähän erottamiseen liittyy sitä että ei keskustella kanssasi jne. Ja tämä eristäminen taas on jotain joka tehdään kaikille eronneille. Jos olet syntynyt JT -perheeseen ja eroat yhteisöstä, sinulla ei ole mitään kokemusta siitä mitä "normaalit ihmiset tekevät ja miten elävät" ja toisaalta sinulla ei ole yhtään kaveria kun eroaminen=kaikkien sosiaalisten suhteiden katkaiseminen. Vaatii aikamoista mieltä joka siihen pystyy.
* Ei tarvitse kuulua hengelliseen yhteisöön jotta he häiriköisivät, lähettäisivät vihapostia. Itse asiassa vaikka eroat kirkosta niin lapsesi tungetaan kouluissakin helposti kirkkoon ja jos valitat asiasta ja viittaat lain antamiin oikeuksiisi, valitetaan että "pikkuasia-smikkuasia".

Nämä kaikki koskevat uskontojen valtaa toimia. Tämä olisi toki selvää jos ateistit vainoaisivat kristittyjä ja esimerkiksi sinä saisit vapauden erota omaan neljän seinän sisustaasi josta ulostuleminen ja mielipiteenilmaisu johtaisi tappouhkailuihin, vihapostivyöryihin, yöllisiin kotinumeroon soittamisiin, salaisen numeron esiinkaivamisiin jne.

KOmmentointitapasi on sen verran röyhkeää ja rohkeaa että tiedät että ateistit eivät kohtele sinua noin. Itse en uskontokriitikkona valitettavasti voi elää samanlaisessa turvallisuusvarmuudessa. Aina pitää olla varautunut henkiseen ja fyysiseenkin väkivaltaan. Uskonnollinen vaino oli jokin joka sai itseni liittymään taistelulajiaktiiviksi.

mikael torppa

Muhonen: ***Jos Suomi olisi aidosti sekä nykytilanteen vastaisesti sekulaari, ja aito uskonnonvapaus toteutuisi, maallinen lainsäädäntö ylittäisi fundamentalistiset taikauskot.***

Mitä muuta kuin fundamentalistista taikauskoa sekulaarin humanismin perusta, eli naturalistinen todellisuuskäsitys on? Se ei ole tieteellinen näkemys, koska esimerkiksi orgaaninen evoluutio ei ole kokeellinen laboratorio tulos – sillä koskaan ei ole kyetty synnyttämään elämää elottomasta materiasta.

Naturalististen käsitysten mukaan elämä on kuitenkin syntynyt elottomasta materiasta. Toisin sanoen, kun ihmisen sukupuuta lähdetään tarkastelemaan ihmisestä kohti alkua, niin kaikista varhaisimmat esi-isät ovat elotonta materiaa eli kiviä.

Jos ihmisen maailmankuva perustuu teoriaan, jonka mukaan "kivet" ovat kaukaisia esi-isiämme ja sama kaveri väittää, että hänen maailmankuvansa ei perustu fundamentalisti taikauskoon, vaan tieteeseen, niin hän ei tee oikeutta tieteelle eikä rehellisyydelle. Se on mitä suurinta taikauskoa, uskoa, että eloton materia "kivet" ovat kaukaisia sukulaisiamme elämänpuussa.

Mikään luonnollinen tunnettu prosessi ei kykene synnyttämään elämää elottomasta materiasta eikä tunneta luonnon lakia, jonka avulla aine voisi synnyttää informaatiota (elämän rakennusohjeita), ei tunneta mitään fysikaalista prosessia eikä aineellista ilmiötä, joka voi tehdä tämän. Ainoastaan taikausko sekulaarin ihmisen mielikuvituksessa kykenee tämän tekemään.

Tässä hyvä suomeksi tekstitetty pätkä, jossa kerrotaan mihin kehitysoppiin uskovat, todella uskovat - http://www.youtube.com/watch?v=e0F62NI9Ggw

Ps, Filosofi Harry Jellema käyttää uskonyhteisön käsitettä kuvatakseen henkisiä ajattelu- ja toimintakulttuureja. Jokainen ihminen kuuluu johonkin uskonyhteisöön, jonka henkinen ja hengellinen ilmapiiri ohjaa hänen tunteitaan, havaintojaan, ajatteluaan ja toimintaansa. Uskonyhteisön keskuksessa on kannanotto Jumalaan, mikä määrää koko muun todellisuuden ymmärtämistä ja elämäntapaa. Yksikään ihminen ei voi välttää tällaista kannanottoa – myös ateismi ja agnostismi ovat uskonyhteisöjä, jotka ottavat kannan Jumalaan ja tuottavat kannanotolleen ominaisen henkisen ilmapiirin, tavan tarkastella maailmaa ja elää siinä.

Naturalistifilosofi John Searle kirjoittaakin näin:

”Eräässä mielessä naturalismi on aikamme uskonto, ainakin useimpien filosofien, psykologien, kognitiotieteen ja mielen tutkimuksen asiantuntijoiden parissa. Perinteisten uskontojen tavoin se hyväksytään kyselemättömästi ja se tarjoaa viitekehyksen, jonka sisällä muut kysymykset voidaan asettaa, käsitellä ja vastata.” (Searle 2004: 48)

Lisäksi eurooppalaisen ajattelun professori John Grayn mukaan aikamme uskonnottomuus on näennäistä:

- "Kaikista valistuksen levittämistä myyteistä kaikkein järjenvastaisin on käsitys, että elämme maallistuneessa aikakaudessa. Suurimmassa osassa maailmaa uskonto kukoistaa vähentymättömällä elinvoimalla. Siellä missä uskovaiset ovat vähemmistönä, traditionaalisten uskontojen paikan on ottanut liberaali humanismi, josta on nyt tullut sovinnaisten ihmisten ajatukseton uskontunnustus.

Kuitenkin liberaali humanismi on itse hyvin selvästi uskonto - kristinuskon kehno johdannainen, joka on alkuperäistä uskoa huomattavasti järjenvastaisempi ja on viime aikoina ollut sitä haitallisempi." (Gray 2003a.)

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Oletko Mikael Torppa koskaan pohtinut, että tapasi hyökätä vasten ihmisten omia vakaumuksis ja arvoja on samaa jatkumoa, josta vaikkapa ristiretket on tehty?

Ilmeisesti mielestäsi väärää liberaalia humanismia, sitä "kehnoa järjenvastaista johdannaista", on antaa ihmisten ajatella omalla tavallaan, vaikkeivat ajattele kuin sinä. Nostat itsesi ja uskosi jalustalle muiden yläpuolelle, josta harvoin seuraa mitään hyvää.

Blogiin liittyen totesit aiemmin toisessa kirjoituksessa varmana, että Suomessa mielisairaaloissa on enemmän ateisteja kuin kristinuskoisia. Tässäkin jätät kommentoimatta kaikki kirjoituksen kuvaamat ongelmat ja hyökkäät ateisteja ja agnostikkoja vastaan.

Kommenttisi sisältää lähinnä namedroppailua samanmielisten kirjoituksista. Se ei tee asiasta yleistä totuutta.

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren

Tämän blogauksen aihe oli oikeudenmukaisuus. Vapaus väkivallalta ja vainolta. Liitteenä kirja joka sisältää kotimaassa tapahtunutta uskontojen sisällä ja uskonnon kautta harrastettua toimintaa jossa on rikoskriteerit täyttävää toimintaa.
Oma tapasi reagoida asiaa on mennä puhumaan naturalismin metafysiikasta. Eli siis toisin sanoen sinusta uskontojen rikolliseen toimintaan ei tule puuttua koska sinulla on jokin abstrakti maailmankuvakeskustelu mielessä.

Tämä taitaa tehdä Teistä hyvin pahan ja häijyn ihmisen. Melkolailla kategorisesti. Kumoaisin filosofiasikin mutta sehän on tänään tehty Paholaisen Asianajaja blogiryhmässä useallakin eri tavalla. Ja siellä et ole kyennyt näitä argumentteja kumoamaan. Sen sijaan toistat niitä erilaisilla youtubelinkeillä joissa on samoja ja uusia virheväitteitä. (Oletkin silmissän keskustelun hävinnyt kunnes käsitellyt kritiikkiargumentit ja olet läpikäynyt kaikkien niiden sisällön osoittanut niiden logiikan virheelliseksi. Mikä lienee aika vaikeaa..)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset